Leiders en organisaties in de hele zorgsector hebben te maken met een grote complexiteit en veelheid aan vraagstukken. Dat vereist veel denkwerk en samenwerking. Het vereist ook dat we veranderen en vernieuwen, veerkrachtig zijn en wendbaar. Samen. Allen.
Zorg in Dialoog helpt leiders binnen en tussen zorgorganisaties om proactief medewerkers, patiënten, samenwerkingspartners en andere belanghebbenden te activeren en verbinden. Zonder frictie, zonder ruis, zonder zogenoemde ‘bias’. Iedereen aan het praten krijgen, aan het luisteren, leren en veranderen van een oud standpunt in een nieuw perspectief.
Dit doen wij door gestructureerde, interactieve dialoog waarbij deelnemers - of het er nu 10 zijn of 10.000en - vanaf hun eigen natuurlijke plek en op hun eigen beste moment meedoen. Meedoen aan jouw complexe vraagstuk.
Dat kan iets heel operationeels zijn, zoals de roostering op de afdeling, ieders inbreng voor het jaarplan, tot aan strategische onderwerpen zoals het meerjarenbeleid, een koers uitzetten voor preventie en andere uitdagingen.
Ons dialoogmodel, gebaseerd op de wetenschap van ons brein, leidt je door zes stappen om collectieve intelligentie te onsluiten, betrokkenheid te vergroten, samen draagvlak zichtbaar te maken en weerstand te verlagen. Samen op één lijn te komen. Zo maak je met ons instrument in jouw handen van complexiteit een kans op betekenisvolle verandering. Alle zes de stappen worden door het online instrument Zorg in Dialoog (powered by CircleLytics) ontzorgd en kun je na de eerste dialoog (met ondersteuning van ons) zelf.
De zorg, en ook jullie organisatie, heeft te maken met complexe uitdagingen, maar niet elke organisatie pakt ze op de juiste manier aan. Effectieve leiders in de zorg weten dat de juiste vraag, gesteld aan alle betrokkenen, leidt tot de juiste oplossing mét draagvlak.
Organisaties die de tijd nemen voor deze stap, hebben 12x meer kans om hun doelen te behalen. Want als je de kern van het probleem scherp hebt, ben je half op weg naar resultaat.
Om jullie daarin te ondersteunen biedt Zorg in Dialoog meer dan 5.000 zorgvuldig samengestelde open vragen en toonaangevende strategie- en verandermodellen. Door je vraagstuk in ons platform uit te schrijven, bieden we automatisch suggesties die intelligent passen bij of inspireren voor jullie vraagstuk.
De slimste, meest ervaren en oplossingsgerichte mensen zijn wij allen samen. Niet één iemand alleen is het slimst, evenmin een klein, gebruikelijk groepje. Collectieve intelligentie, de wijsheid die in het netwerk van mensen zit, wordt door leiders allang niet meer onderschat. Zo wordt weerstand voorkomen en vetrouwen gewonnen. En zo voorkom je als leider blinde vlekken en het overslaan en daarmee uitsluiten van velen.
Niemand vertegenwoordigt iemand zo goed als die persoon zelf. Mensen willen weten wat er echt nodig is, wat het vraagstuk echt is en willen vertrouwd worden, tijd en aandacht krijgen om mee te denken. Het gaat er niet om iedereen bij elke beslissing te betrekken, maar om op het juiste moment alle juiste mensen in dialoog en co-creatie te betrekken. Gewoon vanaf hun eigen natuurlijke plek, op hun moment.
Tot 80-95% van transformaties en innovaties komt voort en wordt gerealiseerd door de werkvloer. Met Zorg in Dialoog kun je online elke interne en externe groep uitnodigen. Van 10 tot 10.000en. Via een mail, een link in de SMS, QR code, Single Sign On. Deze inclusieve aanpak zorgt ervoor dat de alle stemmen worden gehoord, ongeacht teams, locaties of functies.
Vertrouwen is niet iets ‘leuks om erbij te hebben’, het is een dagelijkse, menselijke noodzaak. Door belangrijke vraagstukken zichtbaar te maken, vragen over te stellen aan betrokkenen, zoals de hele afdeling, het hele team of de hele werkvloer, toon je dat je mensen vertrouwt. Als mensen dit vertrouwen ervaren, stellen ze zich open en nemen ze eigenaarschap.
Organisaties en leiders die vertrouwen vergroten werkplezier, presteren beter, innoveren sneller en behouden hun medewerkers langer. Vertrouwen is ook de motor voor transformatie. Wanneer mensen zich gehoord voelen, en privacy en tijd krijgen, willen en durven ze zich uit te spreken.
Teams zijn 12x meer betrokken als er veel vertrouwen is en het personeelsverloop is 50% lager. Zorg in Dialoog maakt het leiders, (mede)zeggenschapsorganen zoals de VSB, VAR of OR, laagdrempelig om de open vragen bij welke groep dan ook te krijgen en krijgen deelnemers de ruimte, tijd en privacy om vrijuit mee te denken. Zonder ruis, zonder bias.
Steeds meer begrijpen leiders en organisaties dat top-down besluitvorming tot weerstand en ineffectieve beslissingen leidt. De Wet op Ondernemingsraden, vereisten van subsidietrajecten, van IZA en AZWA en de wet op zeggenschap in de zorg (Wkkgz) vereisen zeggenschap en participatie. Zorg in Dialoog voorkomt dat vele mensen vele meningen hebben en leiders hierin verzanden.
De online dialoog zorgt dat in de unieke tweede ronde alle deelnemers naar elkaars bijdragen luisteren en van leren. Ieders aangeboren nieuwsgierigheid, de tijd en ruimte die ze krijgen en volledige privacy spelen opnieuw een belangrijke rol. Hierdoor ontwikkelt de dialoog zich nu verder. Zonder vergadering, zonder bijeenkomst, zonder fricties.
Zorg in Dialoog borgt dat deelnemers elk een setje diverse bijdragen zien omdat we het meest leren van mensen die anders denken en andere ervaringen hebben. Deelnemers uiten hun waardering via scores tussen -3 en +3 op de bijdragen van anderen. Met nuance dus. En ze mogen bijdragen dus afwijzen, zonder dat het persoonlijk kan worden voor de ander. Op deze manier wordt de aan-en afwezigheid van draagvlak voor alle bijdragen zichtbaar.
Deelnemers schrijden hun inzichten flink voort: dat is de essentie van dialoog en ook de kern van vernieuwen en veranderen. In beweging zijn en - evenals leiders - niet vasthouden aan oude standpunten en aannames. Tijd hebben voor reflectie op elkaar. Bijeenkomsten en enquêtes kunnen dit niet. Besluitvorming die breed gedragen is 12x succesvoller en risico’s nemen met 20-30% af en weet je nu waar resterende weerstand mee te maken heeft.
Zorg in Dialoog gaat nog een stap verder. Organisaties die participaties en zeggenschap goed organiseren, zien de productiviteit, betrokkenheid en retentie stijgen, met 40-50%. Dit gaat niet alleen over het inrichten van formele (mede)zeggenschap (Wkkgz, WOR, …), maar zeggenschap en participatie van alle mensen. Sluit niemand uit. Zorg in Dialoog borgt dat dit laagdrempelig en inclusief kan.
Medewerkers die het vertrouwen krijgen om (mede)eigenaar te zijn, presteren beter en ervaren minder stress en burnout signalen. In de online dialoog kun je daarom nog een stap toevoegen door aan deelnemers te vragen om hun scores en daarmee waardering voor bijdragen van anderen, te verrijken met een actiepunt: wat is de volgende stap en hoe?
Als mensen zelf oplossingen aandragen, voelen ze zich direct meer verantwoordelijk om deze uit te voeren. Deelnemers aan jouw dialoog over jouw vraagstuk, kunnen uitvoerbare ideeën aandragen en knelpunten of risico’s aangeven. Ons dashboard groepeert deze aanbevelingen, zodat je er 90% sneller mee om kunt gaan dan gewoonlijk.
Goede beslissingen klinken niet alleen goed - ze leiden tot echte, meetbare impact. Zorgorganisaties die handelen op basis van collectieve inzichten en inclusieve zeggenschap verminderen vergadertijd met 30-50% en versnellen de uitvoering. Daarmee voorkom je vertraging en ga je samen sneller, zelfs 20-40%.
Verandering via onze dialogische aanpak is niet meer iets dat over mensen heen wordt afgeroepen of uitgerold van ‘bovenaf’, maar vindt plaats mét hen. Verandering en transformatie zijn gebouwd op vertrouwen, samenwerking en slimme inzichten uit onverwachte hoeken. Ons brein omarmt onzekerheid sneller en positiever als we er actief over meedenken met elkaar.
Zorg in Dialoog maakt de weg van inzicht naar actie eenvoudiger door realtime inzichten en analyses te bieden in je eigen dashboard. De vastlegging van de AVG-vereisten, stalling van alle data in Nederland en onze ISO 27001 certificering maken ons de veiligste manier om data-gedreven met groepen tot denken, doordenken, acties en besluitvorming te komen.
Deelnemers waarderen onze dialoog met een 4+ op een schaal van 5 en zeggen het vertrouwen, de openheid van leiders en het leren onderling van elkaar hoog te waarderen.
Ben jij er ook klaar voor om als leider dialoog en zeggenschap echt in te zetten voor betekenisvolle verandering en impact?
Leiderschap gaat niet over het hebben van alle antwoorden - maar het stellen van de juiste vragen, het betrekken van jullie netwerk en het bieden van de randvoorwaarden zoals privacy om deelnemers vrijuit te laten spreken, luisteren en meedenken.
Maak je hier een afspraak met ons?
Onze Locatie
Dr. Lelykade 22 - Unit 4, 2583CM Den Haag, Nederland
Telefoon
0031 (0)85 401 1161