Zorg in Dialoog kan toegepast worden door iedereen in de zorg die te maken heeft met lastige vraagstukken en weet dat mensen het verschil maken. Vaak valt dat samen met beperkte tijd, beperkt geld en heel veel druk op de ketel. Meestal gaat het ook nog eens om veel mensen, die druk doende zijn op hun eigen werkplek. Ook gaat het bij vraagstukken vaak om een behoefte aan doorlopende of regelmatige dialoog. Soms voor iets heel ver in de toekomst waar het zo onzeker nog is, en je dan juist veel mensen nodig hebt om ‘iets te weten’ en samen tot scenario’s, beelden of zelfs uitwerkingen komt.
Zorg in Dialoog brengt het vraagstuk en die mensen bij elkaar — niet in een standaard bijeenkomst of enquête, maar in een online, veilige, open en ruisvrije omgeving, namelijk je eigen werkplek, op je eigen moment. In onze online, privacy-biedende dialoog kan iedereen spreken, luisteren en leren van elkaar en samen zelfs tot acties komen. Brede, inclusieve zeggenschap en participatie. Voor allen. De beste vertegenwoordiging van iemands eigen ervaring, kennis en ideeën is die persoon zelf. De beste kans om mensen mee te nemen in veranderen en vernieuwen is door die mensen zelf te betrekken.
Of je nu bestuurder, afdelingshoofd, teamleider, CNIO, HR-professional, verandermanager, regisseur, projectleider, OR, of lid van de VAR, VSB of VVAR bent - met Zorg in Dialoog krijg je inzicht in wat alle mensen écht denken, voelen, bedoelen, weten en bijdragen aan verandering, vernieuwing en samenwerking. En belangrijk: krijg je mensen samen beter op één lijn.
Want echte vooruitgang in de zorg begint met mensen in dialoog. Alle mensen.
Maken we een afspraak?
Zorgorganisaties kampen met hoge werkdruk, verzuim en uitstroom van medewerkers. Circa 10% verlaat jaarlijks zelfs de zorg en bij jongeren ligt dat percentage 3-4x hoger. De kosten daarvan bedragen €30.000-40.000 per vertrekkende medewerker. Zelfs 10-40% van de medewerkers is bereid meer uren te werken wat tekorten aan mensen in de zorg flink kan doen afnemen. Zorg in Dialoog brengt betrokkenen samen om oorzaken bloot te leggen en gedragen, werkbare oplossingen te genereren. Dit verbetert het werkklimaat en versnelt beleid tegen verzuim en tekorten. Zonder vergaderen, zonder enquête maar wél bij elkaar. Online. Betrouwbaarder en laagdrempeliger.
Voorbeelden:
Organisaties krijgen dieper, relevanter inzicht in waarom mensen blijven, overwegen te gaan of zijn gegaan, wat ze hier vinden in positieve zin wat ze niet hadden verwacht. Wat hun redenen zijn om terug te komen en wat ze nodig hebben om 3x langer te blijven dan ze nu voor ogen hebben. Wat is nodig voor jou om fit te blijven en toch iets meer uren te werken. Welke tips ze hebben om werkdruk aan te kunnen. Hoe ze elkaar daarbij steunen, wat ze onderling oplossen en anderen van kunnen leren. We hebben vele vragen klaarstaan.
Welke vraag aan mensen heb jij waar je geen betrouwbaar antwoord op hebt maar wel hard nodig hebt?
De kracht zit erin om jouw of onze open vragen in te zetten om groepen mensen te bereiken, verdiepende antwoorden te krijgen en of ze die herkennen van anderen. Zo leert management en HR waar in de employee journey iets niet goed gaat, welke verbetering nodig is, en waar het wél goed ervaren wordt, wél werkt en hoe dat behouden kan worden. Enquêtes en vergaderen lossen dat niet op. Integendeel, de onderstroom komt niet boven of mensen en hun inzichten worden over het hoofd gezien. Maken we eens een afspraak?
Het realiseren van betere, patiëntgerichte zorg en veiligheid van zorg vraagt voortdurende verbetering en signalering van knelpunten. In en door dialoog worden ervaringen van zorgprofessionals en patiënten breed opgehaald en geprioriteerd, van draagvlak voorzien door henzelf, zodat concrete verbeteracties collectief worden gedragen en sneller geïmplementeerd.
Zorg in Dialoog faciliteert dat je online, dwars door welke organisatie-en afdelingsmuren dan ook kunt overleggen, brainstormen, signaleren en oplossen. Zonder vergadering. Dit voorkomt 30-50% vergadertijd en betekent dat meer tijd besteed wordt aan de zorg. Collectief, gezamenlijk, dragen mensen elk hun kritisch denken bij aan de dialoog, leren van elkaar. Dit vergroot tot 40% hun betrokkenheid en versnelt besluitvorming met 90%. Gebruik het instrument met interne of externe groepen van inwoners of cliënten, of gecombineerd.
Zo kunnen bijvoorbeeld valincidenten, medicatiefouten, infecties, onderbenutting van OK capaciteit, roosterproblemen en vele andere vraagstukken samen slimmer en sneller opgelost of verbeterd worden. Onze dialoog biedt privacy (anonimiteit) en dat is de hoeksteen van een veilige manier om iedereen aan het spreken, leren en denken te krijgen. Een goedbedoelde bijeenkomst kan dat niet bereiken. Bijeenkomen met Zorg in Dialoog doe je niet meer per se fysiek, noch op hetzelfde moment maar vanuit je eigen, natuurlijke werk-en leefomgeving en op je eigen moment. Maar wel samen, want alleen dat brengt dialoog en verandering van denken tot stand.
Zo kun je met de tool van Zorg in Dialoog samen met betrokken professionals (en patiënten) betrouwbaar, vlot en regelmatig achterhalen hoe een bepaalde ongewenste situatie voorkomen kan worden, wat er aan vooraf ging, waar een werkwijze, protocol of regel ontbreekt of hindert, hoe verspilling voor het een of ander kan worden verminderd en vele andere vragen om de zorg te verbeteren.
Welke vraag aan mensen heb jij waar je geen betrouwbaar antwoord op hebt maar wel hard nodig hebt?
Je zet met de online tool Zorg in Dialoog eenvoudigweg diverse vragen uit aan diverse groepen op diverse momenten. Zo krijg je duurzaam (of gewoon van tijd tot tijd eenmalig) inzicht in waar wat speelt, slimmer kan, of op ingegrepen moet worden. Geen speculatie, geen verlies aan informatie en mét de inzet en het eigenaarschap van de mensen zelf. Interesseert dit jou en maken we kennis?
Complexe samenwerking tussen zorg, welzijn, gemeenten en verzekeraars vereist breed draagvlak en gezamenlijke doelen. Daartoe heeft de sector twee belangrijke akkoorden gesloten: IZA en AZWA. Beide akkoorden benadrukken het belang van professionele zeggenschap van zorgverleners, verpleegkundigen en verzorgenden. Dit moet een basis zijn zodat professionals regie krijgen over hun werk en beslissingen mee vormgeven.
Het IZA en AZWA stellen bovendien doelen om administratieve lasten te verminderen en tijd vrij te maken voor meer patiëntgerichte zorg, wat ook om samenwerking vraagt met betrokkenen in het veld. Door gezamenlijke besluitvorming en betrokkenheid van alle stakeholders wordt beoogd dat beleid beter aansluit bij de praktijk en door de professionals gedragen wordt.
Welke vraag aan mensen heb jij waar je geen betrouwbaar antwoord op hebt maar wel hard nodig hebt? Welke stakeholders moeten jullie samenbrengen die moeilijk samen te brengen zijn?
Zorg in Dialoog maakt het mogelijk dat alle relevante groepen laagdrempelig meedenken, weerstand en blinde vlekken worden benoemd, en consensus ontstaat bij de uitwerking van regionale of ketenoplossingen. Bij fysieke bijeenkomsten, workshops en vergaderingen kan meestal het allergrootste deel van alle mensen niet: dat zijn immers alle betrokken zorgprofessionals of zorgbehoeftigen. Onze online dialoog vereist juist niet dat mensen op één moment of één plek bijeenkomen en biedt privacy om goed te vertellen wat je bedoelt en rustig in te gaan op wat anderen anders bedoelen. Die rust en tijd voor reflectie wordt online geboden en leidt tot 30-70% verandering van gedachten en 2-5x hogere deelname van mensen.
De invoering van digitale zorg, digitalisering van ons werk en ook mogelijkheden en beperkingen van genAI vragen het zien van kansen, bereidheid te vergroten voor acceptatie, training en het adresseren van zorgen. Maar ook: waar zit de versnelling? Als je weet dat 80% van de innovatie van de mensen zelf komt, in het veld, dan is het dus de vraag hoe je hun ervaringen en waarnemingsvermogen aanzet en aanspreekt. Innovatie gaat in essentie over nieuwsgierigheid en de bereidheid iets los te laten en anders te doen. En deze vernieuwing is hard nodig om de zorg zelf en als geheel te vernieuwen.
Zorg in Dialoog versnelt en vereenvoudigt het ophalen van ideeën, dilemma’s en leerbehoeften, direct bij gebruikers, waardoor innovatie sneller én gedragen verloopt. De online iinterventies van Zorg in Dialoog krijgen voor elkaar dat mensen anders denken, op een andere manier waarnemen, oplettend zijn en daarover vertellen. We raken ‘denkgedrag’ van grote of lastig te bereiken groepen.
Welke vraag aan mensen heb jij waar je geen betrouwbaar antwoord op hebt maar wel hard nodig hebt? Welke signalen wil jij opmerken met hen?
Waar lopen ze tegenaan? Waar klagen ze thuis over? Waar zie je collega’s meer worstelen? Wat zeggen patiënten over dit of dat? Welke kosten nemen teveel toe? Waar zit herhaling of iets opnieuw doen en loopt dat uit de hand? Waar verliezen we tijd mee, waarom, wat is het alternatief? Hoe vordert een nieuw experiment, hoe kunnen we dat opschalen, verbreden in de organisatie? Waar aarzel je, waar ben je verrast over hoe snel en beter het nu gaat?
Medewerkers willen meer invloed op beleid en zorgverlening en de wet heeft dat goed geregeld met de Wkkgz en de WOR. Met Zorg in Dialoog krijgt iedereen een veilige stem, wordt collectieve intelligentie benut en stijgt medezeggenschap en betrokkenheid. Dit leidt tot hogere tevredenheid en minder uitstroom.
De visie van Zorg in Dialoog is dat elk van hen uniek is en andere ervaringen en kennis heeft, en aanvullend dat we met onderlinge samenwerking als netwerk van talenten, tot nog iets veel groters kunnen komen: gezamenlijke, oftewel collectieve wijsheid en veranderbereidheid. We wakkeren het lerend vermogen van jullie teams, afdeling of hele organisatie flink aan en medewerkers waarderen dit
Het letterlijk betrekken van medewerkers bij lastige vraagstukken en bij elkaar is essentieel voor hun betrokkenheid. Zorg in Dialoog is een laagdrempelig, veilig, online instrument om dat met elke groepsgrootte te doen. Je kunt bovendien allerlei thema’s meten met gesloten schalen maar vergeet niet: je open vragen doen er het meest toe en zorgen dat medewerkers samen aan oplossingen werken. Gewoon vanuit eigen werkomgeving op hun eigen moment. Dat is de kracht van dialoog.
Als je de medewerkerstevredenheid vergroot, kun je een daling van verzuim met 10-15% en personeelsverloop met 5-7% bereiken en 40% hogere betrokkenheid.
Onze Locatie
Dr. Lelykade 22 - Unit 4, 2583CM Den Haag, Nederland
Telefoon
0031 (0)85 401 1161