Logo
  • Onze aanpak
  • Toepassingen
  • Prijzen
  • Vragen
  • Blog
  • Team
  • Afspraak plannen
  • Login

Veerkracht in de zorg: luisteren voorbij vertegenwoordiging

22 October 2025

De maatschappelijke spanningen voelen we ook in de zorg. Verschillen in mening, cultuur, generaties en werkstijlen sijpelen door tot op de werkvloer. Juist in deze context, waarin samenwerking en professionele weerbaarheid essentieel zijn, vraagt leiderschap om een nieuwe vaardigheid: depolariseren door dialoog. Volgens de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg) vraagt goede zorg niet alleen om het voorkomen van fouten, maar ook om het versterken van veerkracht en weerbaarheid — individueel én collectief. Dat vraagt meer dan protocollen of overlegstructuren; het vraagt om een cultuur waarin mensen zich gehoord en erkend voelen.
Meer lezen

De Online Dialoog is Toonaangevend voor Gedragen Besluitvorming

09 October 2025

\ Verrassende inzichten bij Spaarne Gasthuis Inspraak en invloed zijn belangrijke pijlers binnen het ziekenhuis Spaarne Gasthuis. Ze willen alle invalshoeken boven tafel krijgen, en vooral diverse, zodat gewogen beslissingen genomen worden op basis van kennis en gedragen standpunten.
Meer lezen
De Online Dialoog is Toonaangevend voor Gedragen Besluitvorming

Involv: Leiders Vragen en Luisteren voordat Ze Beslissen

09 October 2025

Involv werkt vanuit de overtuiging dat zorg, welzijn en onderzoek moet aansluiten op behoeften van mensen om wie het gaat, mensen met een aandoening of beperking. Ze helpt patiëntenorganisaties en cliëntenbewegingen om de impact te vergroten op de kwaliteit van leven van hun doelgroep.
Meer lezen
Involv: Leiders Vragen en Luisteren voordat Ze Beslissen

Actief luisteren en vragen stellen in de zorg versterken mensen, werk én organisatie

09 October 2025

We delen graag een paar voorbeelden van hoe organisaties in de zorg hun medewerkers actief meenemen in wat er gaande is, vraagstukken voorleggen en met elkaar over in dialoog gaan.
Meer lezen
Actief luisteren en vragen stellen in de zorg versterken mensen, werk én organisatie

Mensen Blijven Langer als Zeggenschap Werkt

30 September 2025

Medewerkers blijven langer, ontwikkelen zich beter en gezonder, en werken met meer plezier als ze serieus mee kunnen denken en doen: zeggenschap dus. Weet je overigens dat ze ook langer blijven als ze steeds weer nieuwe dingen leren?
Meer lezen

Interne netwerken productiever en creatiever als medewerkers meer van elkaar verschillen

24 September 2025

‘Diversity of thought’ wakkert het kritisch denken van medewerkers aan; oftewel: het maakt jou slimmer - en de ander ook - als je met andersdenkenden in aanraking komt, mee samenwerkt en van leert.
Meer lezen
Interne netwerken productiever en creatiever als medewerkers meer van elkaar verschillen

Regels: met de wijsheid van medewerkers op tafel krijgen welke regels hen en klanten hinderen en waarom

24 September 2025

Tja, regels…. Welke hinderen medewerkers en jullie zorgprofessionals nu echt? Snappen we waarom? Waar ze vandaan komen? Wat kan weg, moeten we opnieuw uitleggen, moeten we de rek in vinden?
Meer lezen
Regels: met de wijsheid van medewerkers op tafel krijgen welke regels hen en klanten hinderen en waarom

Webinar recording met Spaarne Gasthuis: Vraagstukken in de zorg los je op met álle medewerkers

24 September 2025

In deze webinar licht Saskia Haasnoot van Spaarne Gasthuis toe hoe zij medewerkers betrekken bij vraagstukken in de zorg. Dit kunnen eenvoudige, operationele vraagstukken zijn (roostering, besparingen, anders werken, …) of zelfs complexe, strategische onderwerpen (leiderschap, opleidingsprogramma, reorganisaties, …).
Meer lezen
Webinar recording met Spaarne Gasthuis: Vraagstukken in de zorg los je op met álle medewerkers
logo

Zorg in Dialoog stelt zorgorganisaties in staat om de collectieve wijsheid van medewerkers, medici, patiënten en andere betrokkenen te ontsluiten via asynchrone, gestructureerde dialogen. Deze aanpak versterkt samenwerking, vergroot betrokkenheid, versnelt besluitvorming en verandering. Hierdoor realiseren leiders meer impact samen met allen.

Onze organisatie
  • Onze aanpak
  • Team
  • Contact met ons
  • Privacy en dataveiligheid
  • Beleid verantwoord melden
  • Kiwa InfoSec logo
Voor leiders
  • Toepassingen
  • Abonnementen & Prijzen
  • Veelgestelde vragen
Volg ons
linkedin youtube
© Zorgindialoog 2025
Deze website gebruikt alleen de strikt noodzakelijke cookies om jouw bezoek mogelijk te maken.   Lees onze Cookieverklaring voor meer informatie.